Företagsporträtt

Planera fotografering av företagsporträtt – en checklista

Planerar du porträttfotografering för ditt företag eller organisation? Jag har stor erfarenhet av att fota företagsporträtt och hjälper gärna till. Kontakta mig!

Här följer mina tips och råd om hur du bäst förbereder fotograferingen. Checklistan baseras på vanliga frågor, och kan underlätta för dig som organiserar eventet.

Innehåll

Hör av dig!
David Lagerlöf
070 742 25 27
david@fotograflagerlof.se

Företagsporträtt: Översyn av grafisk profil och bildmanér

Som porträttfotograf vill man gärna höra om visionen bakom planerade företagsporträtt. Se över er grafiska profil och eventuellt bildmanér. Reflektera över vilken känsla företagsporträtten ska förmedla. Ska de visa glädje, seriositet eller tillgänglighet? Eller kanske något helt annat?

Dessa tankar och idéer kan ligga till grund för val av plats för porträttfotograferingen. En neutral bakgrund i fotostudio eller hos företaget kan vara fördelaktig för vissa företagsporträtt. Porträtt med en levande miljö i bakgrunden funkar bättre för andra.

Involvera gärna fotografen i den diskussionen. Det räcker ofta med ett telefonsamtal eller e-post.

Finns det bilder som motsvarar de företagsporträtt som ni vill ta? Skicka gärna några länkar eller bilder. Beskriv även eventuella förändringar som ni vill göra.

Hör av dig!
David Lagerlöf
070 742 25 27
david@fotograflagerlof.se
Hör av dig!
David Lagerlöf
070 742 25 27
david@fotograflagerlof.se

Klädkod under fotograferingen

Informera dina kollegor om klädkoden och hur de ska förbereda sig. En enhetlig stil, vare sig det är formellt med kostym eller utan, bidrar till en sammanhängande bildserie. Alternativt om företaget föredrar ett mer avslappnat utseende med valfri klädsel.

Påminn om vikten av strukna kläder. Skrynklor går självklart att åtgärda i bildredigeringen. Men det är onödigt att redigeringstiden går åt till sådant som kunde åtgärdas innan fotograferingen.

Uppmana även kollegorna att kontrollera sina kläder för damm eller ludd, särskilt mörka kläder som kan avslöja mycket i ljuset från fotoblixtar. Ett tips är att tillhandahålla klädrollers som man rollar bort damm och hår med. Det brukar vara uppskattat. 

OM MIG

Fotograf David LagerlöfJag är fotograf i Stockholm som främst fotar porträtt och reportage. Merparten av mina kunder är företag av varierande storlek.

Fotostudio finns i Hornstull i Stockholm men jag fotar även på plats hos kund. Besök gärna min sida om företagsfotografering för fler bilder och referenser.

Telnr: 070 742 25 27
E-post: david@fotograflagerlof.se

Schemalägg porträttfotograferingen

För att säkerställa en effektiv porträttfotografering är det viktigt med ett tydligt schema, särskilt när tiden är begränsad. Överväg att låta tiderna för varje individ överlappa så att nästa person är redo medan en fotografering pågår. 

Det kan även vara effektivt att utse en person som agerar ”inkastare”, vilket innebär att denne ser till att alla är på plats i rätt tid.

En idé är att lägga in en fem- eller tio minuters paus vid några tillfällen, särskilt om många ska fotograferas. Pauser kan dels användas för att komma i kapp schemat om porträttfotograferingen drar ut på tiden.  Alternativt att låta fotografen ta just en paus, vilket brukar vara välkommet.

Vidare så behöver fotografen tid att komma till platsen, rigga upp eventuell utrustning så som blixtar och sedan testa ljus. Olika miljöer och bildstilar kräver olika mycket förberedelsetid, så ta ett snack med fotografen.

Positiva företagsporträtt

Många känner sig obekväma framför kameran och reagerar negativt på porträttfoton av sig själva, oavsett bildkvaliteten. Det finns flera knep att bidra till en mer positiv stämning.

I regel så visas porträttbilderna som jag fotar på en datorskärm. Så var gärna beredd med glada tillrop och bekräfta att personen som fotas blir bra på bild. Peppa dina kollegor!

Locka tillbaka kollegorna

Porträttfotografering kan fylla flera syften. Förutom företagets externa marknadsföring så kan fotografering fylla en intern funktion. I takt med att distansarbete har blivit vanligare så har en del företag använt fotograferingstillfället för att samla arbetsstyrkan. Gärna i kombination med ett lustfyllt event som lockar tillbaka till arbetsplatsen.

Kommunikation inför porträttfotograferingen

En planerad porträttfotografering brukar generera frågor från kollegorna. Många är inte bekväma framför kameran och har därför funderingar. Förslag är att du gör ett utskick där du svarar på frågor enligt nedanstående. Punkterna utgår ifrån hur jag personligen arbetar, och kanske inte gäller för alla fotografer:

Hur göra framför kameran?

Fotografen kommer att ge tydliga instruktioner om vad personen ska göra och agera. Den som fotas behöver inte känna press att ”prestera” framför kameran. Processen är mer av ett samarbete mellan fotograf och den som fotograferas.

Redigeras företagsporträtten?

Bilderna kommer att redigeras och retuschas för att skapa en fräsch och naturlig look, utan att överdriva. Målet är att varje porträtt ska se professionellt och autentiskt ut. Tidvis kommer förfrågningar om att ta bort sådant som upplevs som ofördelaktigt. Det kan exempelvis vara en framträdande dubbelhaka. Min vanliga policy är att inte ta bort sådant i Photoshop. Istället finns enkla knep för att tona ner och göra det mindre iögonfallande.

Får man se bilderna som tas?

Under porträttfotograferingen finns möjlighet att se exempel på bilder som matats in i en dator medan fotografierna tagits. Det ger en överblick över hur porträttfotona ser ut och möjlighet att korrigera sådant som upplevs som ofördelaktigt. Det kan vara frisyren, hur kläderna sitter etc.

Det kan även vara en idé att placera en större spegel vid sidan av platsen där fotograferingen sker. Då kan den som ska påbörja fotograferingen gör en sista koll. Spegeln bör dock inte placeras direkt i blickfånget för den som fotas. Personen riskerar då att fokusera mer på spegeln än kameran.

Vem väljer bild?

När det gäller bildval så gör förslagsvis fotografen ett första urval. Slutvalet görs sedan av den som avporträtterats eller av uppdragsgivaren. De valda porträttfotona är de som sedan redigeras och färdigställs.

Ett alternativ är att fotografierna som ska redigeras och färdigställas väljs på plats under fotograferingen. Det kräver dock lite mer  tid.

Hur får företagsporträtten användas?

En vanlig fråga är om medarbetarna får använda sina porträttfoton på sociala medier, såsom LinkedIn. Så bifoga några rader om hur ni som företag vill att porträttfotona används.

 

Summering inför fotografering av företagsporträtt

Sammanfattningsvis är det viktigt att planera företagsporträtten noggrant. Så gå igenom er grafiska profil, förbereda kollegorna och skapa en positiv atmosfär. Då kan ni få nya företagsporträtt som verkligen speglar företaget.

Jag hoppas att denna lista kan vara till hjälp i planeringen. Har du fler frågor eller vill boka en fotografering? Hör av dig så hjälper jag till!

Telnr: 070 742 25 27
E-post: david@fotograflagerlof.se

P.S. Jag fotograferar även porträtt för andra än företag. Besök min sida för porträttfotografering

Artikeln är uppdaterad 2024-10-02.

Whatsapp whatsapp
Messenger messenger
chat Chatta