Ta proffsiga företagsporträtt på egen hand
Lila hudtoner, konstiga positioner och fotoskygga kollegor? Det här är min guide för dig som fått i uppdrag att fota kollegornas företagsporträtt. Här får du tips och råd, och kanske slipper några av de vanligare misstagen.
Innehåll
Mer om företagsporträtt
Läs även: Planera fotografering av företagsporträtt – en checklista.
En guide för dig som ska fota företagskollegorna
Tidvis är jag i kontakt med företag som har funderat på att anlita en fotograf för att fota porträtt. Av olika anledningar har det slutat med att en anställd har fått uppdraget att ta bilderna. Antingen med mobil eller systemkamera. Resultatet har varierat.
Ibland har personen som tagit företagsporträtten uppenbart haft intresse för fotografi. Men ofta har resultatet varit en smula nedslående…
Ett exempel är det företag vars medarbetare hade smått lila hudtoner. Dessutom var fotografen ganska kort varför fotona togs snett underifrån i förhållande till fotoobjektet. De manliga och tämligen bistra kollegorna såg smått maktfullkomliga ut.
Och till råga på allt togs bilderna utomhus och där ljuset kom rakt uppifrån. Resultatet blev att samtliga hade mindre charmiga skuggor över ögonen.
Därför kommer nu min enkla guide till företagsfotografering för de som vill fotografera själva.
Mer om företagsporträtt
Läs även: Planera fotografering av företagsporträtt – en checklista.
Ta företagsporträtt på egen hand
Fotografering handlar om att se och förstå ljus. Börja med att ta ett första foto och observera färgerna i telefonen eller kameran. Gärna om någon kan agera testobjekt. Är exempelvis hudtonerna närmast orangea, blåaktiga eller har en annan onaturlig färg?
Det beror ofta på kontorslampor som har ett varmt och gulaktigt ljus, som konkurrerar med ett blåaktigt ljus som kommer in via fönstret. Det finns alltså två olika färgtemperaturer som inte funkar bra ihop vid fotograferingen.
Då finns främst tre alternativ:
– Vända fotoobjektet mot fönstren och kanske flytta närmare ljuset som kommer utifrån.
– Släcka ner kontorslamporna, alternativt dra ner persienner. Målet här är att det enbart ska finnas en ljuskälla, antingen lamporna eller ljuset utifrån.
– Lägg till en blixt vars ljusstyrka är starkare än övrigt ljus i rummet. Alternativt släcka ner rummet och låta blixten vara den dominanta ljuskällan.
Färgåtergivning: Varför skärmar spelar roll
Ytterligare en parameter om du fotograferar företagskollegorna med mobilkamera är att olika mobilskärmar visar foton på olika sätt. Som exempel tenderar Android-telefoner att lägga på extra värme och mättade färger. En iPhone visar snarare det motsatta – kallare foton med avmättade färger.
Att betrakta samma foto på en datorskärm ger sedan ett tredje resultat. Och faktum är att olika datorskärmar visar färger på olika sätt. Det här är orsaken varför många av oss fotografer investerar i galet dyra specialskärmar, exempelvis av märket Eizo vars enda uppgift är att ge korrekt färgåtergivning enligt en standard.
Det gör att fotots färger visas ”korrekt”. Det finns då en bättre förutsättning att redigera bilder utan färgstick, knasiga hudtoner, övermättade färger etc. Sedan kommer färgerna även här att visas annorlunda beroende på betraktarens kontorsskärm, mobilskärm och liknande. Men utgångsläget är så att säga ”korrekt”.
Utan en professionell skärm så ökar alltså felmarginalerna, vilket man får vara medveten om. Det här är mest ett problem om bilden ska tryckas, och mindre ett problem om bilderna enbart ska finnas på webben.
Bra och dåliga kameravinklar
För det mesta tas företagsporträtt med en liten vinkel snett uppifrån. Inte mycket vinkel men litegrann. Men framförallt så ska kameravinkeln inte vara snett underifrån. Det resulterar nämligen i ett så kallat maktperspektiv. Få företag vill att deras medarbetare ska framstå på det sättet.
Är du kort som jag? Hitta något att stå på för att komma upp en smula. Eller använd ett kamerastativ som du kan höja upp.
Alternativet är förstås att personen sätter sig ned. Men det är enklare att skapa en variation av positioner och uttryck om personen står upp. Ett tredje alternativ är att personen som fotas böjer knäna. Det brukar dock resultera i onaturlig kroppshållning. De två första alternativen är att föredra.
Positiv attityd – fotografens bästa vän
Många kan sätta ett snyggt ljus med några studioblixtar. Det behöver inte vara svårt. Men det är inte tekniken som skapar bilden. Det gör däremot en bra kommunikation med den som ska fotograferas. Och det behövs ofta.
Var och varannan person kommer med stor sannolikhet att förklara hur mycket hen avskyr att bli fotograferad. Och gärna att hen, till skillnad från alla andra, alltid blir dålig på bild. Det är en naturlag.
Att personer inte gillar att fotas brukar vara utgångsläget. Att du har superhäftig teknik spelar ingen roll. Nu handlar det om att plocka fram dina bästa kommunikationsfärdigheter!
Några enkla fotografknep:
– Var positiv och peppa den som ska fotograferas! En positiv attityd smittar av sig.
– Var tydlig och peka gärna på bilder i kameran som du tycker blev bra. Om personen misstycker så fråga vad det är som personen inte gillar. Ta nya foton baserat på återkopplingen.
– Finner personen inget bra alls i fotona som du har tagit? Det beror sannolikt inte på fotona utan på dåligt självförtroende. Låt några av personens kollegor få ge ett andra omdöme. Det brukar göra susen.
Skapa variation i dina foton
”Vad ska jag göra med händerna” är en vanlig fråga. De allra flesta uppskattar tydliga instruktioner under en företagsfotografering. Ha därför en tydlig plan i huvudet, både för ansiktsuttryck och positioner. Det finns flera metoder för att skapa en variation av bilder, såväl glada och uppsluppna som allvarliga och mer ”corporate”.
Olika fotografer gör på olika sätt. Exempelvis kan du be personen att tänka på sommarens bästa semesterminne. För en allvarlig min så ber du personen att tänka på minuterna innan hens viktigaste affärsmöte. Eller så har personen blivit kallad till HR-chefen. Det brukar göra susen. Alltså händelser som är konkreta och personen kan relatera till.
Poseringsmallar för företagsporträtt
Hur personen ska stå kan du enkelt sno från många mallar på nätet. Sök exempelvis efter företagsposer på Pinterest. Testa gärna positionerna i en spegel och fundera över hur du ska kommunicera dessa till personen som ska fotograferas. Lär dig positionerna utantill så att du inte behöver titta på en bild titt som tätt. Ta samtdigt positionerna med en nypa salt. En del mallar på nätet är typiskt amerikanska och funkar inte i en svensk kontext.
Något att undvika är stereotypa manliga och kvinnliga bilder. Det tydligaste exemplet är glada kvinnor och bistra män. Det ger inte ett bra intryck av företaget. Försök istället att skapa en bredd av bilder där samma person framstår som glad, allvarlig, välkomnande etc.
Vidare så finns poser som många hänfaller till, exempelvis armarna i kors, och som man bör fundera över. Det armarna i kors kan signalera är ”hit men inte längre”. Är det verkligen en bra pose?
Avslutande tankar om att förbättra företagsporträtt
Det här är några av mina tips och råd som kan hjälpa dig att sköta företagsfotograferingen själv. Det finns självklart mycket mer att säga, men det här är en start, och bör förbättra resultatet.
Och ju mer du fotar desto mer bekväm blir du i rollen. Så se till att fotograferingen inte blir en engångsföreteelse! Och eftersom företaget slipper anlita en dyr fotograf så bör du begära löneförhöjning. Och kanske en ny titel?
Om företaget mot förmodan skulle behöva mina tjänster så går det bra att kontakta mig! Jag fotograferar företagsporträtt både hos kund och i en fotostudio i Hornstull i Stockholm. Besök gärna min sida om företagsfotografering för att se exempel.
Vill du komma i kontakt?
Telnr: 070 742 25 27
E-post: david@fotograflagerlof.se